Panama (III) – O călătorie pe Canalul Panama în căutare de capucini !

Pentru că știam în mare parte istoria legendarului canal, început de francezi și terminat de SUA, era musai să mai fac o nouă vizită pe luciul apei sale. Precedenta plimbare o făcusem în urmă cu 3 ani, atunci când străbătusem jumătate din lungimea sa, la bordul unei nave de croazieră de mici dimensiuni. Panama (III)- Canalul Panama

Cum am considerat că nu era cazul să repet aceeași experiență, am găsit rapid una diferită, una prin care să simt natură într-o stare cât mai pură, nemodelată de om. …și am găsit ! O plimbarea cu barca pe lacul Gatun, acolo unde ridicarea nivelului apei a creat mai multe insule, pe care au rămas izolate clanuri întregi de maimuțe capucin ! …și cum maimuțele nu prea știu să înoate, izolare e una veșnică ! 😉

După ce am punctat excursia dorită, am coborât în holul hotelului, unde la un stand se vindeau excursii. La masă, o tânără corpolentă aflată într-o adâncă stare de somnolență, își sprijinea bărbia în palmă și visa la maimuțe care se dădeau huța pe liane… 🙂 Un simplu ,,Hola” rostit de mine era cât pe ce să provoace un mare cutremur, deși Panama nu este situată pe Cercul de Foc al Pacificului ! 😂 Însă, madama s-a ținut strașnic de masă, iar hotelul a scăpat ca prin minune nevătămat! 😉 Trezită brusc, ea mi-a spus scurt ,,Această excursie costă 100 $”. Și când mă gândesc ce excursie făcusem către Muntele Curcubeu cu doar 20-25$ !Muntele Curcubeu – muntele pictat de Dumnezeu ! ,,Cââât ?” întreb eu cu ochii măriți. ,,Păi, eu nu vreau să cumpăr maimuțele, ci doresc doar să le văd !”, încerc să o înmoi pe duduie. ,, Ok. O să vă fac o ofertă specială de 90 $ !”, adaugă ea pe un ton crescendo ! Puteam să refuz așa ceva ?! 🙂 …sigur că puteam ! 😉 Așa că, după ce i-am mulțumit pentru ofertă, am dat să mă ridic, însă ,,barosana” mi-a spus cu un glas asemenea unui tunet : ,,Reduc prețul la 80 $ și adaug o gustare +apă pentru drum”. Ce puteam să-i mai zic ?! …doar să boteze un cimpanzeu cu numele meu ! 😂 După ce am bătut palma bărbătește, a dat o comandă militărească prin telefon către un microbuz, iar apoi, aproape trecând prin uși, s-a dus către magazinul de vis-a-vis, de unde a venit cu o pungă în care se aflau câteva mere, două banane și două sticle de 0,5 L cu apă. Nu știu de ce, dar aveam o vagă impresie că aceea era gustarea…

Distanța până în portul Gamboa am străbătut-o cam în 40 minute, pe un drum ce tăia în două pădurea luxuriantă, la fel cum o făcusem parțial și în urmă cu o zi. Panama (II) – Un vas de croazieră trece prin Ecluzele Canalului Panama În port, un pilot cu experiență în turiști (și-n maimuțe) ne aștepta lângă barcă. ,,O să reușim să vedem niște animale azi?”, întreb eu nerăbdător. ,,Cu siguranță !” spune el. ,,Însă, lucrul acesta ține și de noroc !”. Așa că, în timp ce mă urcam în barcă, am început să mă rog la zeul capucinilor pentru a-și trimite câteva exemplare înaintea mea.

Lacul Gatun – Panama

După ce ne-am urcat în barcă, ,,Căpitanul” a demarat în trombă pe Canalul Panama, însă după nici 100 m, a pus ,,frână”! ,,Ce s-a întâmplat ? Suntem atacați de capucini ?”, întreb eu cu naivitatea celui care plătise excursia. ,,Nu, dar ne putem scufunda dacă doamna nu trece pe locul din mijloc”, îmi răspunde ,,căpitanul”. Cum nu ne doream să avem soarta celor de pe Titanic, ghidul a strâmbat din nas și s-a mutat pe locul indicat, iar barca reechilibrată a plecat din nou la drum.

Supărată că a fost deranjată, madam a deschis punga și cât ai clipi a înfulecat două mere din pungă și a golit o sticlă cu apă. După ce a sesizat că am rămas cu gura căscată, mi-a întins un măr, crezând că de vină era foamea și nu uimirea mea! 😉 Luat pe nepregătite, am refuzat-o politicos și am închis gura. ,,Ghida” s-a uitat lung la mine, apoi a ridicat din umeri și a înfulecat restul merelor plus cele două banane. …apoi a ,,ras” încă o sticlă de apă ! 😮 Gustarea plătită de mine se dusese cu totul în stomacul femeii ! …de vină era doar ,,căpitanul” care o deranjase de pe locul de la ,,fereastră”!

Însă, am uitat rapid de mâncare atunci când barca a început să navigheze încet printre insule cu scopul de a zări câte ceva din fauna ce popula zona.

Canalul Panama – insule pline de vegetație

Cu un ochi ager ca de vultur ,,căpitanul” a zărit ascunsă printre ierburi deasupra apei o iguană ! Aceasta a stat câteva clipe nemișcată privind și ea către noi (pozând ca o vedetă ce era învățată cu paparazzi), după care a fugit prin verdeață. Însă, în timp ce păsările zburau pe deasupra noastră, am văzut mai mulți lilieci pitici ce stăteau pe trunchiul unui copac și ,,casa” unor termite ! O mulțime de animale care îmi aduceau aminte de HARBIN (II) – Printre tigri și gheață

Ulterior am mai văzut un bot de crocodil ce uita cu ochi flămânzi la noi, un vultur pe jumătate adormit de căldură și multe alte păsări care nu au migrat niciodată spre țări mai calde. 🙂 Dar unde erau maimuțele capucin, cele pentru care plătisem 80 $ (fără a mai socoti și gustarea mea din burta hapsânei 😉 )? Nici măcar pe cele pe care le văzusem anterior pe Dealul Ancon !Panama (II) – Orașul văzut de sus ,,Căpitanul” naviga din insulă în insulă și fluiera în timp ce privea atent prin copaci… Nimic ! Chiar atâta ghinion să pot avea, după ce rămăsesem fără apă și mâncare ?!🤔 Nu se putea așa ceva !😟 … O barcă alăturată cu alți turiști, în care, probabil, că trăiau și ei aceleași sentimente ca și mine (mai puțin pe cele cu hrana). Însă, la un moment dat, crengile au început să se miște în viteză și au apărut mai multe maimuțe, care au tăbărât pe rând în barcă pentru a se hrăni cu alune și cu bucăți de banană.

În timp ce veneau aproape de mine pentru a-și lua mâncarea, le-am fotografiat cu telefonul, iar navigatorul m-a avertizat să fiu atent, pentru că în urmă cu câteva zile, un capucin a luat din mâna unui turist, în loc de alune…un telefon ! Păi, asta e furt cu un autor cunoscut din vedere ! 🙂 Mai greu era cu o eventuală recunoașterea din grup ! 😉

Apoi am trecut și pe alte insule și se părea că se dăduse alarma printre maimuțe, care coborau în viteză pe crengile subțire până când ajungeau în dreptul bărcii, de unde își luau rația de alimente. 😉 Am făcut nenumărate poze și filme și am legat prietenii pe veci cu maimuțele capucin. …sau mai precis spus până mâncau ceea ce le dădeam și apoi dispăreau ! 😂

După două ore în care aproape că nu am avut timp să respir de atâtea evenimente plăcute, urma să facem cale întoarsă spre debarcader, trecând pe lângă o ultimă insulă luxuriantă de unde o maimuță ne-a salutat așa cum se cuvine. …doar între timp devenisem amici ! 🙂

Încântat de cele văzute, i-am cerut șoferului din microbuz să oprească în Centrul vechi, pentru a mai putea vizita ceva până când avea să vină seară. La un moment dat, a trecut pe lângă o casă cu o curte mare și mi-a spus că acolo a fost locuința generalului Noriega (conducătorul statului Panama și amic cu Escobar Bogota (II)- La un pas de ,,universul” lui Pablo Escobar !), care a fost bombardată total de aviația SUA. Cum generalul nu fusese acasă, se poate spune că a avut noroc, sau că, CIA nu a fost la înălțime ! 😉 …ori poate că îl anunțaseră narcotraficanții din Medellin despre survol. 😉 MEDELLIN(II) – O ZI PRIN FAVELE ASORTATĂ CU CASA UNDE A FOST ÎMPUȘCAT PABLO ESCOBAR !

Apoi, am plecat pe jos spre hotel colindând pe esplanada de vis de la malul Pacificului, și admirând toate construcțiile ce fuseseră ridicate doar în câțiva ani !

Începusem în acea zi prin a contempla natura în stare ei pură și o terminam cu ceea ce ieșise din mâna omului. Natura total vie în zona canalului era în contradicție cu cea aflată în moarte clinică în zona centrală a orașului Panama City ! Fără a sta pe gânduri, am concluzionat că excursia cu barca fusese cu mult mai interesantă decât zgârie norii ce-mi strâmbau gâtul ! ;-(

Cum în ultima zi aveam să fac o excursie cu vaporașul pe apele Pacificului, spre Insula Taboga, nu-mi făceam prea mari griji ! …aveam să revăd din nou o parte din natura tropicală !

Lasă un comentariu